   
    
|
Z dysleksją rozwojową mamy do czynienia wtedy,
gdy dzieci i młodzież, które rozwijają się prawidłowo intelektualnie, mają
specyficzne trudności w poprawnym czytaniu i pisaniu.
Trudności te związane są z zaburzeniami funkcji:
-
analizy i
syntezy wzrokowej, pamięci wzrokowej wzoru graficznego,
-
analizy i syntezy słuchowej, pamięci
słuchowej sekwencyjnej i bezpośredniej,
-
pamięci
wzrokowo – słuchowo – ruchowej,
-
funkcji
językowych,
-
grafomotoryki,
-
lateralizacji (dominującej strony ciała),
-
orientacji
w kierunkach i przestrzeni,
-
współdziałania, czyli integracji wymienionych
procesów.
Dysleksja rozwojowa może występować pod postacią:
dysortografii, dysgrafii i dysleksji.
Ciekawe strony:
http://dysleksja.univ.gda.pl/
http://www.dysleksja.pl/
Więcej informacji na temat
dysleksji rozwojowej *
DYSLEKSJA A EGZAMIN MATURALNY
I EGZAMIN ZAWODOWY |
 |
Dostosowanie
egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje
zawodowe, do specyficznych potrzeb edukacyjnych zdajacych, reguluje
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r.
w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w
szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562). |
|
Dostosowanie
na egzaminie maturalnym |
|
|
„§ 59.1 Absolwenci ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do
egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta, na
podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w
tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni
psychologiczno – pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni
specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b art.
3b ustawy. (...)
3. Opinia, o której
mowa w ust. 1 powinna być wydana przez poradnię psychologiczno –
pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca
września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin
maturalny, i nie wcześniej niż na 4 lata przed terminem egzaminu
maturalnego.
4. Opinię, o której
mowa w ust. 1, przedkłada się dyrektorowi szkoły, wraz z deklaracji, o
której mowa w § 63 ust.1. (...)
7. Dla absolwentów o
których mowa w ust. 1 (...) nie przygotowuje się odrębnych zestawów
egzaminacyjnych.
8. Absolwenci, o
których mowa w ust. 1, w przypadku, gdy głębokość grafii uniemożliwia
odczytanie i dokonanie prawidłowej oceny arkusza egzaminacyjnego, maja
prawo do korzystania w części pisemnej egzaminu maturalnego z
komputera lub maszyny do pisania. (...)” |
|
Komunikat w sprawie dostosowania warunków egzaminu maturalnego od 2009 r.
Dostosowanie
na egzaminie zawodowym |
|
|
|
|
„§ 111.1 Absolwenci ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu
maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta, na podstawie
opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym
publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni
psychologiczno – pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni
specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b art.
3b ustawy. (...)
3. Opinia, o której mowa w ust. 1 powinna być
wydana przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnię
specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w
którym jest przeprowadzany egzamin zawodowy, i nie wcześniej niż na 4
lata przed terminem egzaminu zawodowego.
4. Opinię, o której mowa w ust. 1, przedkłada
się dyrektorowi szkoły, wraz z deklaracją, o której mowa w § 63 ust.1.
(...)
§ 123.1 Dla absolwentów, o których mowa w § 111
ust. 1 (...) czas trwania etapu pisemnego egzaminu zawodowego może być
przedłużony przez przewodniczącego zespołu nadzorującego. (...)
§ 132.1 Dla absolwentów, o których mowa w § 111
ust. 1 (...) czas trwania etapu praktycznego egzaminu zawodowego może
być przedłużony przez odpowiednio przewodniczącego zespołu
egzaminacyjnego lub zespołu nadzorującego etap praktyczny (...)”.
www.oke.gda.pl |
|
|
Badania kontrolne (uaktualnienie opinii) pod katem dysleksji
rozwojowej |
-
Badania kontrolne pod
kątem dysleksji rozwojowej uczniów ZSŁ wykonuje Poradnia
Psychologiczno - Pedagogiczna nr 3 w Gdańsku mieszcząca się przy ul.
Wałowej 21 (www.ppp3.org).
-
PPP nr 3 wykonuje
badania na wniosek szkoły, rodziców i pełnoletnich uczniów.
-
Warunkiem wykonania
badań jest wykazanie się pracą nad dysleksją rozwojową (terapia
pedagogiczna, praca z nauczycielem j. polskiego, praca samodzielna)
oraz dobra znajomość zasad ortograficznych.
-
Terminy:
- badania należy wykonać
do końca września roku szkolnego, w którym zdawana jest matura i
egzamin zawodowy,
- szkoła kieruje
uczniów, na badania do PPP nr 3, do końca maja roku szkolnego
poprzedzającego egzamin maturalny (po tym terminie należy kontaktować
się bezpośrednio z PPP nr 3, ze względu na dużą liczbę chętnych na
badania, poradnia ustala czy dysponuje wolnymi terminami).
-
W naszej szkole
skierowaniami na badania oraz nadzorowaniem pracy samodzielnej
uczniów zajmuje się pedagog szkolny. Szczegółowe informacje można
uzyskać w kontakcie bezpośrednim lub mailowym.
Lista zeszytów ćwiczeń do
pracy samodzielnej *
Przykładowy zestaw ćwiczeń
do pracy samodzielnej *
_______________
*
Pliki do pobrania w formacie MS Word (lub
OpenOffice)
^ Plik do
pobrania w formacie .pdf (Adobe Reader
®
)

|
|